psykologi och filosofi- jag har ont i huvudet

Nu sitter jag här, har precis kommit hem från skolan, slutade 12 egentligen. Men min kära Jaana hade en massa saker att berätta efter helgens debut. Gjorde mig en mango och banan-smoothie, som fick ett väldigt suspekt utseende efter att jag hade i fyra björnbär, den är numera lila-grå. Ser väldigt oaptitlig ut, men den smakar gott som fan. Känns ganska najs efter en "lång" skoldag. Nu får jag heller inte rida/mocka/anstränga mig, så jag ska typ börja "plugga" snart, ska bara återhämta mig lite först..

Först hade jag en timma psykologi, gick igenom vad vi har gjort innan och vad vi kommer ha för hemuppgift (ingen lektion nästa vecka, sovmorgon!:> ) sedan hade jag en kvarts rast och därefter gick jag in på min tredje filosofi lektion. Ganska intressant faktiskt, men fan vad rörigt allting blir. Egentligen är allt ganska logiskt, det är ingen teori. Ingenting som säger att så HÄR är det, utan det finns många lösningar, man kan vrida och vända på det och nästan allt blir ändå rätt (om man håller sig inom ämnet)

idag gick vi igenom
  • Empirism:
    Kunskapens grund. sinnes intryck/minne/erfarenhet
    Ex. Vi minns hur en pepparkakasmakar, det lagras i minnet

    "Det snöar ute."  -
    Korrespondans, empirism
  • Rationalism:
    Anna är längre än Boel
    Boel är längre än Cecilia
    =Anna är längst, Cecilia är kortasr

    "Alla ungkarlar är ogifta" - koherensteori, rationalism.
  • Jag tänker, alltså finns jag.
+ massa mer, i ungefär 2.5 h. Det blir ganska saftigt, min hjärna är en grönsak för tillfället Men filosofi är faktiskt väldigt värt, jag är glad att jag bytte från engelska C till filosofi på hösten och religion B på våren.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0